
 
 



2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 

     http://serbia.nlembassy.org/ 
 

Realizaciju ovog projekta finansijski je podržala Ambasada Kraljevine Holandije.  
 

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima  i ne moraju predstavljati zvaničan stav 
Ambasade Kraljevine Holandije.  

 

 

 

         
              

Realizaciju ovog projekta, finansijski je podržala Fondacija za otvoreno društvo, Srbija. 
          

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima i ne moraju predstavljati zvaničan stav 
Fondacije za otvoreno društvo, Srbija. 

 

 

 

http://serbia.nlembassy.org/


3 

 

 
 
 

SADRŽAJ 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ........................................................................................................................ 4 

 

II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA .......................................................... 10 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 11 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ................................................ 13 

REGULATORNA TELA ............................................................................................................................. 13 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................................................................... 19 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE ....................................................................................................................... 19 

 

VII ZAKLJUČAK ............................................................................................................................................... 20 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na moguće 

povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1.  Lider Demokratske stranke i gradonačelnik Beograda Dragan Đilas krajem jula poslao je pismo 

rukovodstvu Radio-televizije Srbije (RTS) u kojem je ukazao na to da republički radiodifuzni servis 

neoprofesionalno i neobjektivno infomiše građane jer ne daje dovoljno medijskog prostora najvećoj 

opozicionoj stranci, i na taj način onemogućuje javnosti da čuje kritičko mišljenje. Prema rečima Dragana 

Đilasa „RTS nije više javni servis evropske, nego naprednjačke Srbije, Srbije diktature i jednoumlja”. Kao 

motiv za takvo obraćanje RTS–u, Dragan Đilas je naveo činjenicu da je zamenik predsednika DS-a Bojan 

Pajtić dobio 15 sekundi u „Dnevniku 2”, dok je Srpska napredna stranka (SNS) dobila dvanaestominutni 

prilog o rekonstrukciji vlade i uživo uključenje sa Glavnog odbora stranke.  

 

Zakonom o javnom informisanju predviđa se da je javno informisanje slobodno, u interesu javnosti i da 

ne podleže cenzuri. Niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, 

nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja, niti da vrši bilo 

kakav pritisak ili uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. S druge strane, Zakon o radiodifuziji 

predviđa da su javni radiodifuzni servisi u cilju ostvarivanja opšteg interesa u oblasti javnog 

radiodifuznog servisa dužni da obezbede da programi koji se proizvode i emituju, a posebno programi 

informativnog sadržaja, budu zaštićeni od bilo kakvog uticaja vlasti, političkih organizacija ili centara 

ekonomske moći. Zakon takođe predviđa da su javni radiodifuzni servisi dužni da obezbede raznovrsnost 

i izbalansiranost sadržaja. Zakon, međutim, ne insistira na ravnomernoj zastupljenosti vlasti i opozicije, 

osim u odnosu na besplatnu predizbornu promociju, koju su javni radiodifuzni servisi dužni da obezbede 

svim učesnicima u izbornom procesu. Kodeks ponašanja emitera ide nešto dalje i navodi da su svi 

emiteri, a ne samo javni radiodifuzni servisi, obavezni da u informativnom programu i programu 

političkih aktuelnosti zadovolje standarde objektivnosti, nepristrasnosti i zabrane diskriminacije. Pod 

standardom nepristrasnosti podrazumeva se obaveza da se činjenično izveštavanje jasno odvoji od stava, 

mišljenja ili komentara, da lično uverenje i mišljenje urednika i novinara ne utiču diskriminatorno na 

izbor teme i način njenog predstavljanja, te da se ne manipuliše izjavama, saopštenjima i sličnim 

sadržajima s ciljem promene njihovog osnovnog smisla. Posebno, Kodeks ponašanja emitera svim 

emiterima, a ne samo javnim radiodifuznim servisima, zabranjuje izrazito programsko favorizovanje ili 

izrazitu diskriminaciju političkih partija, organizacija ili njihovih funkcionera. Koliko god da izjava lidera 

Demokratske stranke i gradonačelnika Beograda nesumnjivo predstavlja neprihvatljiv pritisak na 

uređivačku politiku javnog servisa, jedno jeste nesporno: Srbiji manjkaju mehanizmi kroz koje bi se vršila 



5 

 

kvalitativna evaluacija sadržaja koje proizvode i emituju javni servisi. I sama Republička radiodifuzna 

agencija (RRA), koja je nadležna da vrši kontrolu i da se stara o doslednoj primeni odredaba Zakona o 

radiodifuzij, između ostalog i u odnosu na to u kojoj meri javni servisi ispunjavaju svoju funkciju i misiju, 

izveštaje o nadzoru prevashodno svodi na kvantitativnu evaluaciju. Na taj način je izgrađeno i uverenje 

da nezavisnost podrazumeva ekvidistancu i ravnotežu u sekundama ili minutima koji se posvećuju 

pojedinim akterima na društvenoj i političkoj sceni. Ovo dalje vodi uverenju da se može povući znak 

jednakosti između kritičkog mišljenja i ustupanja prostora opoziciji u programima, čime se, zapravo, 

javnom servisu uskraćuju i pravo i mogućnost da bude izvorno kritičan. Zato ključni problem nije onaj na 

koji je Dragan Đilas ukazao – da potpredsednik njegove stranke u centralnoj informativnoj emisiji dobija 

pedeset puta manje vremena od predstavnika vlasti, čak ni pod pretpostavkom da to jeste tačno – već to 

da li je do toga došlo pod pritiskom, kao i to da li je Javni servis kvalitetno vršio zakonom mu poverenu 

funkciju.   

 

1.2.  Tokom jula meseca Televizija Pink vodila je višednevnu kampanju protiv dnevnog lista „Blic” i 

njegovog glavnog i odgovornog urednika Veselina Simonovića, objavljivanjem višeminutnih saopštenja u 

kojima je Željko Mitrović, vlasnik Televizije Pink, iznosio svoje stavove o tom dnevnom listu, nazivajući ga 

„smrdljivim novinama”, a glavnog i odgovornog urednika „Blica” svakakvim pogrdnim imenima. Tekstove 

saopštenja pratile su maliciozne montaže u kojima su korišćene fotografije Veselina Simonovića. Pri 

svemu tome, drugoj strani nije pružana mogućnost da se o takvim navodima izjasni. Udruženje novinara 

Srbije (UNS) i Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Asocijacija medija, pa i pojedini članovi RRA, 

osudili su ovakvo ponašanje vlasnika televizije „Pink” i okarakterisali ga kao zloupotrebu nacionalne 

frekvencije u privatne svrhe. Profesionalna udruženja ukazala su na to da ovo nije prvi put da Željko 

Mitrović na isti način zloupotrebljava nacionalnu frekvenciju i pozvala su Savet RRA da u što kraćem roku 

reaguje. Goran Karadžić, zamenik Saveta RRA, u izjavi datoj za „Blic” naveo je da je RRA, na osnovu 

monitoringa i po službenoj dužnosti, i pre nego što je dobila predstavku osnivača „Blica”, pokrenula 

postupak protiv „Pinka”.  

 

Zakonom o radiodifuziji predviđeno je da su svi emiteri dužni da prilikom emitovanja programa 

obezbede slobodno, potpuno i blagovremeno informisanje građana i doprinose podizanju opšteg 

kulturnog i saznajnog nivoa građana. RRA je, između ostalog, nadležna da vrši kontrolu i stara se o 

doslednoj primeni odredaba Zakona o radiodifuziji, da vrši nadzor nad radom emitera, kao i da u 

slučajevima nepoštovanja odredaba zakona prema njima preduzima odgovarajuće mere. RRA u tom 

smislu može emiteru izreći opomenu i upozorenje, a može mu, u skladu sa odredbama Zakona o 

radiodifuziji, privremeno ili trajno oduzeti dozvolu za emitovanje programa. Kodeks ponašanja emitera 

izričito predviđa da emiteri imaju obavezu poštovanja nepristrasnosti u izveštavanju. Kod izveštavanja o 

raspravama koje uključuju sukob bilo koje vrste emiter je dužan da svim stranama koje učestvuju u 

raspravi pruži mogućnost da u polemici učestvuju na načelno ravnopravan način. Kodeks, takođe, izričito 

propisuje da nije dozvoljeno prikazivanje jednostranih napada na ličnosti, niti vođenje dugotrajnih ili 



6 

 

ponavljanih kampanja u vezi s pojedinim ličnostima, društvenim grupama ili institucijama bez 

relevantnih novih podataka koji bi opravdali produženo ili ponovljeno izveštavanje o istoj pojavi, 

događaju, instituciji ili ličnosti. Kada profesionalna udruženja ukazuju na to da ovo nije prvi put da Željko 

Mitrović „na isti način zloupotrebljava nacionalnu frekvenciju”, misle na dva slučaja. Još 2002. godine 

Mitrović je na sličan način napao tadašnjeg člana Saveta za borbu protiv korupcije Vlade Republike Srbije 

Čedomira Čupića, profesora na Fakultetu političkih nauka. Do napada je došlo nakon što je Čupić javno 

primetio da vlast kada ruši nelegalno podignute objekte upadljivo zaobilazi takođe nelegalno podignutu 

zgradu TV Pink. Pink je na to odgovorio tako što je danima, u redovnim i u vanrednim informativnim 

emisijama, čitao saopštenja svog vlasnika Željka Mitrovića, u kojima je ovaj vređao profesora Čupića. 

Slučaj je epilog dobio na sudu, koji je Željka Mitrovića obavezao da plati naknadu od 30.000 dinara. Nešto 

drugačije bilo je 2011. godine. Tada je Mitrović, reagujući povodom odluke hrvatskih carinskih vlasti da 

mu zaplene jahtu i traže dva miliona evra zbog navodnih carinskih prekršaja napravljenih dok je jahta iz 

crnogorskih uplovljavala u hrvatske teritorijalne vode, na svojoj televiziji ukinuo hrvatsku muziku i 

filmove, zabranio reklamiranje hrvatskog turizma i danima vodio antihrvatsku hajku, između ostalog i 

kroz „hrvatski blok” u informativnim emisijama, u kojem su kao udarne informacije saopštavane vesti o 

napadima na srpske ili bosanske turiste i uništavanje njihove imovine u Hrvatskoj. Na Pinku je tada bilo 

saopšteno da ta televizija „više nikada neće zataškavati incidente i neprijatnosti koje srpski, bosanski i 

crnogorski državljani doživljavaju na letovanju u Hrvatskoj”. Ako su se napadi na profesora Čupića i 

dešavali pre nego što je Zakon o radiodifuziji donet i stupio na pravnu snagu, „antihrvatska hajka”, zbog 

privatnog spora koji je Mitrović imao sa hrvatskom carinom, odvijala se nakon toga. U tom smislu, 

zloupotreba informativnog programa zarad ličnih obračuna svakako može predstavljati ponovljenu 

povredu Kodeksa ponašanja emitera, te u tom smislu za sobom vući i težu sankciju predviđenu zakonom. 

 

1.3.  Dnevni list „Informer” je tokom jula objavljivao niz tekstova u kojima se polemisalo o razlozima 

zbog kojih je uredniku informativnog programa B92 Veranu Matiću dodeljeno obezbeđenje. U tim 

tekstovima Matić je, zbog troškova koje budžet Republike Srbije ima za njegovo obezbeđenje, optužen za 

bahatost. U navedenim tekstovima, čiji je autor Dragan Vučićević, istovremeno i glavni i odgovorni 

urednik lista „Informer”, spekulisalo se o tome da uredniku B92 obezbeđenje uopšte nije potrebno. Tim 

povodom oglasila se i Direkcija policije, koja je saopštila da Veran Matić policijsko obezbeđenje nije 

tražio, već da ga je dobio nakon procene koju su nadležne službe dale na osnovu informacija Tužilaštva za 

organizovani kriminal i Bezbednosno-informativne agencije. U saopštenju se navodi i to da su troškovi 

obezbeđenja mnogo manji od eventualnih posledica koje bi, na osnovu bezbednosnih procena, mogle da 

nastupe.  

 

Procenu bezbednosne ugroženosti svakog lica u Srbiji, pa tako i Verana Matića, vrše nadležni organi 

Republike Srbije, a ne lice kome se dodeljuje obezbeđenje. Nakon izvršene procene bezbednosne 

ugroženosti određenog lica, nadležni organ donosi i konačnu odluku o dodeljivanju obezbeđenja, a kroz 

dalje procene bezbednosne ugroženosti tog lica odlučuje se o dužini trajanja ove mere. Da su novinari u 



7 

 

Srbiji ugroženi svedoče slučajevi ubistva Milana Pantića, Dade Vujasinović, Slavka Ćuruvije, pokušaj 

ubistva Dejana Anastasijevića i skoro svakodnevni napadi na novinare. Veran Matić je samo jedan od 

novinara i urednika medija u Srbiji koji je bilo ili trenutno jeste pod policijskom zaštitom. Pod policijskim 

obezbeđenjem su, osim njega, i generalni direktor RTS-a Aleksandar Tijanić, autorka i urednica emisije 

„Insajder”, koja se emituje na televiziji B92, Brankica Stanković, dopisnik „Večernjih novosti” iz Loznice 

Vladimir Mitrić i drugi za koje je procenjeno da im je život ugrožen. Interesantno je i to da je i samog 

Dragana Vučićevića, glavnog i odgovornog urednika „Informera” i autora spornih tekstova, u jednom 

trenutku obezbeđivala policija. Tekstovi u kojima se potencira na tome da je policijsko obezbeđenje 

pojedinih novinara skupo i nepotrebno, da je, čak, rezultat ličnog hira ugroženih, svakako ne mogu 

doprineti poboljšanju opšteg položaja novinara u Srbiji. Nesumnjivo, praksa koja postoji u Srbiji da se 

pojedini novinari godinama drže pod policijskim obezbeđenjem, umesto da se deluje na uzroke zbog 

kojih su ugroženi, nije dobra. Međutim, optuživanje novinara za takvo stanje predstavlja dodatnu 

viktimizaciju žrtava i nikako ne može doprineti rešenju problema. Naprotiv, ono predstavlja neprihvatljiv 

dodatni pritisak na najugroženije redakcije i novinare. 

 

1.4.  Na internet portalu „Koreni” objavljen je tekst u kojem se novosadski novinar i književnik Nedim 

Sejdinović, predsednik Izvršnog odbora NDNV-a, naziva „muslimanskim vojvodom” i „jednim od vodećih 

vojvođanskih separatista”. U navedenom tekstu Sejdinović se optužuje da je „čovek koji ne vidi kladu u 

oku svoje 'islamsko-bošnjačke' skupine”, i da se „usuđuje... da trunke u srpskom oku opisuje kao ogromne 

klade”. Na portalu se navodi i to da su „Koreni... list Srba iz rasejanja koji se publikuje sa namerom da 

naše ljude istinito izveštava o dešavanjima u maticama, odnosno sa prostora bivše Jugoslavije, ali i u 

zemljama u kojima rasejani živimo, a što je od interesa za nas, naš narod i našu otadžbinu”. Glavni i 

odgovorni urednik Korena je izvesni Nikola Janić, a fizička adresa redakcije je u Švedskoj. Portal je na 

interentu, međutim, dostupan na domenu koji je registrovan u Srbiji i sa adresom administrativnog i 

tehničkog kontakta u Srbiji. Tekst su preneli i drugi desničarski internet sajtovi.  

 

Ustavom Republike Srbije predviđa se zabrana svake diskriminacije, neposredne ili posredne, po bilo 

kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, 

veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili 

fizičkog invaliditeta. Dalje, Zakonom o javnom informisanju zabranjen je govor mržnje, koji se karakteriše 

kao objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv 

lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili 

zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. U 

Srbiji, kao postkonfliktnom društvu, morala bi da postoji daleko veća osetljivost za napade na ljude na 

nacionalnoj osnovi. Nažalost, izlivi nacionalističke mržnje kojima pojedini novinari u Srbiji zbog svog 

rada bivaju izloženi na internetu i dalje ne nailaze na adekvatnu reakciju nadležnih. 

 

 



8 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1.  Preduzeće za proizvodnju i distribuciju RTV programa TV Apatin  d.o.o. Apatin, osnivač lista „Novi 

glas komune”,  i Vesna Milanović Simčić, glavna i odgovorna urednica tog lista, početkom jula primili su 

presudu Apelacionog suda u Novom Sadu kojom su obavezani da tužiocima Nenadu Nišiću i Vesni Nišić 

isplate iznos od po 500.000  dinara, odnosno 1.000.000 dinara ukupno, na ime naknade nematerijalne 

štete zbog povrede časti i ugleda, i iznos od 99.750 dinara, na ime nakande troškova prvostepenog i 

drugostepenog postupka. Vesna Milanović Simčić je, kao glavna i odgovorna urednica lista „Novi glas 

komune”, obavezana da presudu Apelacionog suda u Novom Sadu objavi bez ikakvog komentara i 

odlaganja, najkasnije u drugom broju „Novog glasa komune”, računajući od dana pravnosnažnosti 

presude. Apelacioni sud u Novom Sadu je ovom presudom preinačio prvostepenu presudu Višeg suda u 

Somboru, kojom je taj sud u celosti odbio tužbeni zahtev istaknut prema TV Apatin i Vesni Milanović 

Simčić. Nenad i Vesna Nišić su početkom februara 2013. godine podneli tužbu za naknadu štete protiv TV 

Apatin i njene urednice zbog povrede časti i ugleda, uzrokovane objavljivanjem dva teksta u listu „Novi 

glas komune”, tražeći naknadu štete u iznosu od 2.000.000 dinara. Tekstovi su bili posvećeni 

samoubistvu kćerke tužilaca u ovom sporu. U tužbi se navodi da su tuženi izveštavali o razlozima za 

njeno  samoubistvo, načinu na koji ga je izvršila, oproštajnom pismu koje je napisala, a da pri tome nisu 

postupali u skladu sa dužnom novinarskom pažnjom predviđenom članom 3 Zakona o javnom 

informisanju, koji se odnosi na dužnost novinara i odgovornog urednika javnog glasila da pre 

objavljivanja informacije koja sadrži podatke o određenom događaju, pojavi ili ličnosti, sa pažnjom 

primerenom okolnostima provere njeno poreklo, istinitost i potpunost, jer u trenutku objavljivanja 

informacija nije bilo zvaničnih potvrda da su one tačne. Viši sud u Novom Sadu utvrdio je da se u 

navedenim tekstovima o pokojnoj devojci govori biranim rečima i da se u njima tužioci ne spominju, pa 

tako nema uzročne veze između objavljenih informacija i povrede njihove časti i ugleda. Iz tog razloga, 

kako se u prvostepenoj presudi navodi, oni ne mogu s uspehom potraživati od tuženih naknadu štete za 

duševne bolove zbog povrede časti i ugleda usled promenjenog odnosa drugih lica prema njima nakon 

smrti ćerke. Prvostepeni sud je još utvrdio da je autorka tekstova, glavna i odgovorna urednica lista „Novi 

glas komune”, postupala u skladu s dužnom novinarskom pažnjom i da su objavljene informacije, s 

obzirom na izvedene dokaze, tačne. Iz navedenih razloga sud je u celosti odbio tužbeni zahtev. Odlučujući 

po žalbi tužilaca protiv navedene presude, Apelacioni sud u Novom Sadu je presudu Višeg suda u 

Somboru preinačio. Taj sud je, uprkos tome što je prihvatio stav prvostepenog suda u pogledu utvrđenog 

činjeničnog stanja, u svojoj presudi naveo da su tuženi povredili pravo na privatnost tužioca i iz tog 

razloga odlučio da delimično usvoji tužbeni zahtev i to tako što ga je usvojio u delu do 1.000.000 dinara, a 

u preostalom delu, do traženih 2.000.000 dinara, odbio.  

 

Imajući u vidu da tužioci u ovom sporu uopšte nisu tražili nakanadu štete po osnovu povrede prava na 

privatnost, te da u tom smislu dokazi nisu ni izvođeni, niti su pak tuženi imali priliku da se na te okolnosti 

izjasne, čini se da je drugostepeni sud prekoračio tužbeni zahtev i tako povredio odredbe Zakona o 



9 

 

parničnom postupku. Pored toga, drugostepeni sud je propustio da obrazloži na koji su to način tuženi 

povredili čast i ugled tužioca,  tj. u čemu se ogleda uzročna veza između objavljenih informacija i povrede 

časti i ugleda roditelja, naročito imajući u vidu da je prvostepeni sud utvrdio da „sporni tekstovi imaju 

afirmativni karakter”, da se u kontekstu odgovornosti za smrt ćerke roditelji ni ne spominju, te da 

urednik i medij ne bi trebalo da odgovaraju za povredu časti i ugleda tužilaca, eventualnim stvaranjem 

negativne predstave o njima kod određenog broja ljudi koji su tužioce povezali sa uslovima u kojima je 

njihova pokojna kćerka živela i zbog kojih se navodno ubila, niti za povredu koju su osećali tužioci 

povezujući sami vlastitu čast sa takvim uslovima. Problematično je to što se ova presuda ne može dalje 

pobijati redovnim pravnim lekovima, već samo vanrednim pravnim lekom – posebnom revizijom, koja ne 

odlaže izvršenje presude. Specifičnost posebne revizije jeste u tome što je ona samo izuzetno dozvoljena, 

i to ako je po oceni apelacionog suda, odnosno Vrhovnog kasacionog suda, potrebno da se razmotre 

pravna pitanja od opšteg interesa ili pravna pitanja u interesu ravnopravnosti građana, kao i radi 

ujednačavanja sudske prakse i u slučaju da je potrebno novo tumačenje prava. Pored mogućnosti 

izjavljivanja posebne revizije postoji i mogućnost podnošenja ustavne žalbe. Međutim, i u ovom slučaju 

ustavna žalba ne odlaže izvršenje presude. To znači da tužioci mogu da pokrenu postupak prinudnog 

izvršenja, a ukoliko bi drugostepena presuda bila ukinuta, prinudno naplaćena novčana sredstva tuženi 

bi mogli da povrate jedino u novom sudskom postupku. Pored toga što izgleda da je presudom 

Apelacionog suda u Novom Sadu prekoračen tužbeni zahtev, ova presuda je problematična i sa aspekta 

visine dosuđene naknade štete, koja je neubičajeno visoka za ovu vrstu postupka i dovodi u pitanje 

opstanak dva medija čiji je osnivač Preduzeće za proizvodnju i distribuciju RTV programa TV Apatin 

d.o.o. Apatin – TV Apatin i „Novi glas komune”. Takođe, presuda je interesantna i budući da ukazuje na 

nivo u kome je sudska praksa u medijskim sporovima, čak i u okviru jednog istog suda, u ovom slučaju 

Apelacionog suda u Novom Sadu, neujednačena. U jednom od prethodnih izveštaja pisali smo o presudi 

kojom je isti Apelacioni sud u Novom Sadu odbio tužbeni zahtev roditelja Miladina Kovačevića, koji su 

podneli tužbu za naknadu nematerijalne štete nastale povredom časti i ugleda protiv Radio difuznog 

preduzeća B92 a.d. Beograd, Verana Matića, glavnog i odgovornog urednika TV B92, i Nikole Radišića, 

novinara ove televizije. U tom slučaju naknada je tražena zbog priloga koji je emitovan na TV B92 u kojem 

je izneta kritika na račun odluke Vlade Republike Srbije iz 2009. godine da država plati 1.000.000 dolara 

za odštetu Brajanu Štajnhaueru i za kauciju za puštanje Miladina Kovačevića iz pritvora. Kovačevići su 

odštetu tražili zbog toga što kauciju za puštanje njihovog sina iz pritvora nije platila država, već oni sami. 

Isti sud, koji je u slučaju Kovačevića protiv B92 ispravno uočio da negativna predstava o Kovačevićima, 

stvorena kod određenog broja ljudi, nije  posledica u medijima pogrešno navedenog iznosa kojim je 

država nešto platila ili nije platila, sada, čak i u odsustvu greške medija, budući da su objavljene 

informacije po obrazloženju i prvostepene i drugostepene presude tačne, nalazi da je medij odgovoran, i 

to čak po osnovu na koji se tužioci uopšte nisu pozvali. Takođe, čak i ako se složimo s tim da medijsko 

praćenje pojedinih ličnih tragedija često zna da bude bez mere i ukusa, po obrazloženju prvostepene i 

drugostepene presude, u navedenom slučaju to se nije dogodilo.   

 

 



10 

 

II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1. Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je kroz odeljak o slobodi izražavanja.  

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. U julu je nastavljen postupak po javnom konkursu za dodelu frekvencija za nacionalno 

pokrivanje. Rok za podnošenje prijava istekao je 9. jula, a na konkurs su se prijavile dve televizije. 

Republička radiodifuzna agencija je 11. jula objavila Listu podnosilaca prijava, u kojoj su navedeni i 

kriterijumi za odlučivanje o izdavanju dozvola. RRA je na svom sajtu objavila i vlasničku strukturu 

podnosilaca prijave, dok su 17. jula održani javni razgovori sa predstavnicima podnosilaca prijava.  U 

kriterijumima za izdavanje dozvola RRA je navela da će pri odlučivanju naročito voditi računa o 

poslovnom uspehu podnosioca prijave, gledanosti TV stanice (ako se radi o postojećem emiteru 

programa), iskustvu u radiodifuziji ili sličnim delatnostima, pretežnoj delatnosti podnosioca prijave, 

stimulaciji razvoja domaće produkcije, garancijama u pogledu doprinosa kvalitetu i raznovrsnosti 

programa, ponašanju podnosioca prijave u prethodnom periodu, vlasničkoj strukturi, transparentnosti i 

poreklu kapitala, sprečavanju otvorenog ili prikrivenog nametanja preovlađujućeg uticaja na javno 

mnjenje (zaštita pluralizma mišljenja) i ponašanju podnosioca prijave tokom konkursne procedure. Na 

konkurs su se prijavili Kopernikus Cable Network d.o.o. iz Niša i Nova. rs Television iz Beograda. Na 

osnovu podataka koje je objavila Republička radiodifuzna agencija, Kopernikus Cable d.o.o ima sledeću 

vlasničku strukturu: Twinel d. o. o iz Niša (čiji je isključivi vlasnik Zvezdan Milovanović) ima 47,59 % 

vlasništva, Zvezdan Milovanović neposredno 47,71 %, a Mitra Milovanović 4,7 %. Nova.rs Television je u 

isključivom vlasništvu Nova.rs Media Holding d. o. o. iz Beograda. Vlasnici Media Holdinga su GMG Media 

Group d. o. o. iz Beograda sa 7 %, BD Media Invest B.V. iz Holandije sa 85.1 % i Dragan Đurković iz 

Beograda sa 7.9 %. Isključivi vlasnik GMG Media Group je Ulrich Brock, državljanin Nemačke, a BD Media 

Invest B. V. je u vlasništvu New Amsterdam Cititrust B. V. iz Holandije, čiji su osnivači Bernd Matthias 

Dietel (99 %) i Ulf Malte Iversen (1 %), obojica državljani Nemačke.  

 

Na javnim razgovorima sa predstavnicima emitera članovi Saveta RRA postavljali su dodatna pitanja o 

mogućnostima za ostvarivanje zacrtanih ciljeva iz programskih elaborata, o vlasničkoj strukturi, 

eventualnom postojanju medijske koncentracije, kao i o spremnosti podnosilaca prijave za prelazak na 

digitalno emitovanje. Predstavnici TV Kopernikus su kao svoju prednost istakli iskustvo koje imaju u 

kablovskom emitovanju, i to na tri kanala. Najavili su da će imati između 150 i 200 zaposlenih, od čega 

oko 100 sa visokom stručnom spremom. Takođe su naveli i to da već sada imaju 20 dopisništava u celoj 

Srbiji, kao i da su u novu digitalnu opremu uložili oko 5 miliona evra. Članovi Saveta imali su određene 



11 

 

zamerke u pogledu programskog elaborata, tvrdeći da je u pojedinim delovima nekonzistentan. 

Predstavnicima TV Kopernikus skrenuta je pažnja na pristrasno ponašanje u predizbornoj kampanji u 

toku izbora 2012. godine, kad se, po mišljenjima pojedinih članova Saveta, ova televizija otvoreno 

stavljala na stranu jedne političke stranke. Pojedini članovi Saveta postavljali su pitanja o vezi ove 

televizije sa kablovskim operatorom Kopernikus, ukazujući na to da će novi zakon o elektronskim 

medijima „najverovatnije izričito zabraniti vertikalnu integraciju”. Predstavnici ove televizije istakli su da 

je pomenuti kablovski operator odvojena firma u vlasništvu strane kompanije. Kada je reč o Nova.rs, 

najveći broj postavljenih pitanja odnosio se na njihov interes za bavljenjem medijskom delatnošću, kao i 

na njihovu vlasničku strukturu. Članove Saveta je zanimalo kakav je interes stranog kapitala da ulaže u 

ovako malo tržište, koje je u konstantnom opadanju i gde već postoje četiri nacionalna komercijalna 

emitera i dva javna servisa. Predstavnici ove televizije ukazali su na to da, po njihovom mišljenju, ima 

prostora da se oni nađu među prva tri emitera. Ta očekivanja argumentovali su kvalitetom usluge koju će 

biti spremni da ponude, a koja će tehnički biti u skladu sa najmodernijim tokovima, uz visok stepen 

interaktivnosti, praćena jakom sopstvenom produkcijom. Članove Saveta najviše su interesovala pitanja 

vlasničke sturkture, odnosa sa RTL i sa bivšim direktorom TV Prva Dejanom Jocićem. Predstavnici 

televizije Nova.rs tvrdili su da nemaju skrivenih vlasnika, da bivši direktor TV Prva ne učestvuje ni u 

menadžmentu, niti u vlasničkoj strukturi. Odnos sa RTL-om objasnili su kao ugovorni odnos koji 

podrazumeva tehničku saradnju. RRA je najavila da će Savet o prijavama odlučivati 23. jula, ali zbog 

odsutnosti većine članova, ova sednica nije održana. Na kraju, do isteka perioda na koji se ovaj izveštaj 

odnosi odluka nije doneta – odnosno na nju se čeka više od dve nedelje nakon najavljenog datuma.    

 

Savet RRA je istovremeno sa podnosiocima prijava na javni konkurs za nacionalno pokrivanje obavio i 

razgovore sa predstavnicima podnosilaca prijava za regionalna pokrivanja. Razgovori su obavljeni sa 

predstavnicima TV Jedinstvo i TV NP iz Novog Pazara, TV Telemark iz Čačka, Moja TV iz Beograda i Radio 

M iz Knjaževca. Kao ni u slučaju nacionalnog konkursa, odluka nije doneta do isteka perioda na koji se 

ovaj izveštaj odnosi.  

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju i medijima, Zakon o elektronskim medijima 

 

Posle izlaganja predstavnika Ministarstva kulture i informisanja na sednici skupštinskog Odbora za 

kulturu i informisanje, koja je održana 17. jula 2013. godine, izvesno je da će se umesto dva zakona 

usvajati tri, odnosno da će kao poseban zakon postojati Zakon o javnim servisima. Interesantno je to da je 

informisanje o napretku procesa izrade medijskih zakona naknadno ubačena tačka dnevnog reda za 

sednicu Odbora od 17. jula, i to na inicijativu Asocijacije nezavisnih elektronskih medija, odnosno nakon 



12 

 

okruglog stola na kome je predstavljena ANEM-ova Monitoring publikacija, koja se bavila, pre svega, 

pitanjima uspeha, odnosno neuspeha medijske reforme. Nа sеdnici Оdbоrа о izrаdi mеdiјskih zаkоnа 

gоvоriо је Drаgаn Kоlаrеvić, pоmоćnik ministrа kulturе i infоrmisаnjа. Kоlаrеvić је rеkао dа је Nаcrt 

zаkоnа о јаvnоm infоrmisаnju i mеdiјimа ušао u zvаničnu vlаdinu prоcеduru, kао i to dа sе оčеkuје dа ćе 

sе, nаkоn dоbiјаnjа mišlјеnjа iz Brisеlа, prеdlоg zаkоnа, u sеptеmbru оvе gоdinе, uputiti Nаrоdnој 

skupštini. Štо sе tičе Nаcrtа zаkоnа о еlеktrоnskim mеdiјimа i Nаcrtа zаkоnа о јаvnim mеdiјskim 

sеrvisimа, јаvnа rаsprаvа sе оčеkuје krајеm аvgustа. Kоlаrеvić је istаkао i to dа su svi nаcrti zаkоnа 

rаđеni uz pоmоć еkspеrаtа iz Еvrоpskе uniје, ОЕBS-а i mеdiјskе zајеdnicе Srbiје. U rаsprаvi о mеdiјskim 

zаkоnimа učеstvоvаli su, pоrеd člаnоvа Оdbоrа, prеdstаvnici Мinistаrstvа, prеdstаvnici mеdiјskе 

zајеdnicе i mеđunаrоdnih оrgаnizаciја. Rаzgоvаrаlо sе о pitаnju finаnsirаnjа јаvnih sеrvisа i ukаzаnо je 

nа mоgućе pоslеdicе pоvlаčеnjа držаvе iz vlаsništvа nаd mеdiјimа i prеlаskа nа prојеktnо finаnsirаnjе. 

Rаsprаvlјаlо sе i о rеgistru mеdiја, nаčinu rеšаvаnjа nаdlеžnоsti nаd nеdоzvоlјеnоm mеdiјskоm 

kоncеntrаciјоm i budućеm rаdu mеdiја nа lоkаlnоm nivоu. Pomoćnik ministra zadužen za medije najavio 

je da će budžet biti glavni izvor finansiranja javnih servisa do 2015. godine.  

 

Prеdstаvnici mеdiјskе zајеdnicе osudili su kašnjenje usvajanja zakona iz oblasti medija. Ti zakoni su, u 

skladu sa Medijskom strategijom, morali biti usvojeni još u martu ove godine. Ukazali su i na problem 

zbog neuniformnog regulisanja oblasti projektnog finansiranja medija, koji će dovesti do toga da se opšti 

zakonski principi o projektnom finansiranju različito primenjuju na nivou Republike, Autonomne 

pokrajine i lokalne samouprave. Takođe, mеdiјska zајеdnica smatra da pitanje mogu li se pojedine 

odredbe drugih zakona ukidati Zakonom o javnom informisanju i medijima nije formalno, već suštinsko, 

te da se odluka o tome ne može isključiva prepustiti Republičkom sekretarijatu za zakonodavstvo. 

Nesporno je da pojedine odredbe Zakona o lokalnoj samoupravi, Zakona o glavnom gradu, Zakona o 

zaštiti prava nacionalnih manjina, Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, Zakona o 

Tanjugu i Zakona o javnim službama narušavaju ustavno načelo jedinstva pravnog poretka. Ako bi stav 

Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo bio da se sporne odredbe ne mogu ukidati Zakonom o 

javnom informisanju i medijima, onda bi problem neusklađenosti zakona i dalje bio aktuelan. 

Predstavnici ANEM-a zadržali su pravo da komentarišu i odredbe o medijskoj koncentraciji, kada Nacrt 

zakona o elektronskim medijima bude dostupan, imajući u vidu činjenicu da poslednja verzija Nacrta ne 

sadrži odredbe o nedozvoljenom objedinjavanju vlasništva za elektronske medije. Neke od tih bojazni 

dele i predstavnici Evropske komisije, koji su kritikovali kašnjenje medijskih reformi. Primena Medijske 

strategije je po oceni Direktorata EK za proširenje „sada ključni prioritet“, imajući u vidu odluku 

Evropskog saveta o otvaranju pristupnih pregovora sa Srbijom. U pismu koje je šef Odeljenja za Srbiju 

Mirijam Feran, po nalogu evropskog komesara za proširenje Štefana Filea, uputila novinskim agencijama 

Fonet i Beta, napominje se da je u toj oblasti „neophodan opipljiv napredak“. Naročito se podvlači to da su 

„prvi rokovi“ predviđeni Medijskom strategijom ostali neispunjeni. Još u martu 2013. godine morali su 

biti usvojeni medijski zakoni koji bi naročito regulisali status državne novinske agencije Tanjug i drugih 

medija koji su u vlasništvu države. Takođe, naglašena je potreba da se uskladi državno finansiranje 

medija na različitim nivoima sa pravilima o državnoj pomoći, uključujući tu i finansiranje kroz reklamne 



13 

 

kampanje iz javnih izvora. Konstatovano je i to da će Srbija, kao zemlja kandidat za članstvo u EU, morati 

da se suoči sa pitanjima transparentnosti vlasništva i finansiranja medija, koja predstavljaju ključne 

indikatore u procesu pridruživanja, kao i sa neophodnim izlaskom države iz vlasništva u medijima. 

 

2.  Zakon o javnim medijskim servisima  

 

Kako je i zvanično najavljeno da će položaj, ustrojstvo, finansiranje i druga pitanja od značaja za 

funkcionisanje javnih medijskih servisa biti regulisani posebnim zakonom, kao i da će osnovni izvor 

njihovog finansiranja biti budžet, postavljaju se pitanja ekonomske održivosti takvog modela i 

mogućnosti javnih medijskih servisa da vrše svoje programske funkcije, posebno imajući u vidu da 

vršenje programskih funkcija javnih servisa ni do sada nije bilo zadovoljavajuće. Takođe, kako rešenje da 

budžet bude osnovni izvor finansiranja javnog servisa nije prepoznato u Medijskoj strategiji, nacrt 

zakona koji ga bude implementirao predstavljaće odstupanje od Strategije. Osim toga, ovaj model se nije 

pokazao naročito uspešnim ni u nekim drugim evropskim državama u kojima je primenjen. Crnogorski 

model, koji se često pominje kao mogući uzor zbog toga što, između ostalog, predviđa i finansiranje iz 

budžeta, teško da može postati reper. Za razliku od Srbije, Crna Gora ima manje od 700.000 stanovnika i 

samo jedan javni servis. Ključno je pitanje kako kod predviđenog modela finansiranja iz budžeta 

obezbediti neophodnu nezavisnost javnog servisa u odnosu na političke pritiske, odnosno izvršnu vlast, 

konkretno, Ministarstvo finansija i Vladu. Medijski eksperti Evropske komisije koji su analizirali do sada 

pripremljene nacrte ukazali su na to da bi pre modela prelaska na budžetsko finansiranje trebalo 

odgovoriti na pitanje zašto građani Srbije ne plaćaju pretplatu. Imajući u vidu osetljivost pitanja i krizu 

kroz koju prolaze javni servisi, predložili su kompromisno rešenje po kome je pretplata trebalo da 

ostane, s tim što bi se pronašli modeli koji bi njeno prikupljanje učinili efikasnim, dok bi se iz budžeta 

obezbeđivao samo nedostajući deo sredstava. Taj deo sredstava, obezbeđen iz budžeta, postepeno bi se, u 

srazmeri sa porastom naplativosti pretplate, smanjivao. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1.  Aktivnostima Republičke radiodifuzne agencije bavili smo se i u delu ovog izveštaja koji se odnosi 

na implementaciju Zakona o radiodifuziji.  



14 

 

1.2.  U julu je Republička radiodifuzna agencija objavila izveštaj o ispunjavanju programskih i 

zakonskih obaveza pokrajinskog javnog servisa. Kao i u slučaju izveštaja u vezi s ostvarivanjem 

programskih i zakonskih obaveza republičkog javnog servisa, i ovde nedostaje analiza radio programa, pa 

se može zaključiti da izveštaj nije potpun. Analiza je obuhvatala programe RTV 1 i RTV 2 u 2012. godini. 

Što se tiče prvog programa RTV-a, konstatuje se da je, imajući u vidu raznovrsnost programske ponude, 

ispunjena zakonska obaveza iz člana 77 Zakona o radiodifuziji, koji podrazumeva da programi javnih 

servisa sadrže informativni, kulturni, umetnički, obrazovni, verski, naučni, dečji, zabavni, sportski i drugi 

sadržaj, kojima se obezbeđuje zadovoljavanje potreba građana i drugih subjekata, kao i ostvarivanje 

njihovih prava u oblasti radiodifuzije. Dominantan je udeo informativnog programa (preko 50 %), 

serijskog (oko 12 %) i zabavnog (oko 12 %). Izveštaj ukazuje na drastičan pad dečjeg, dokumentarnog i 

filmskog programa. Taj podatak je vrlo indikativan jer ukazuje na to kako se nedostatak finansijskih 

sredstava za rad javnog servisa odražava na njegov programski sadržaj. Naime, izrazit je pad udela 

nekomercijalnih programa (dokumentarni i dečji), koji su značajni za ostvarivanje programske funkcije 

javnog servisa, ali, s druge strane, evidentno je i to da pada i udeo skupog filmskog programa, što je, 

takođe, direktna posledica nedostatka sredstava. Ako se ovaj trend nastavi, može se očekivati da će se i 

pokrajinski javni servis preorijentisati na komercijalnije sadržaje, što, opet, može da poremeti odnos na 

medijskom tržištu i konsekventno dovede do toga da javni servis ne ispunjava svoju ulogu. Tome u prilog 

ide i podatak koji ukazuje na trend pada premijernog programa u odnosu na reprizni, što se uočava i kod 

republičkog javnog servisa. Sa oko 80 % udela programa sopstvene produkcije, RTV 1 daleko je 

premašila zakonsku kvotu sopstvene produkcije, mada je udeo sopstvene produkcije u odnosu na 

prethodnu godinu opao za skoro 9 %. Oko 87 % sopstvene produkcije je na srpskom jeziku, a ostatak na 

jezicima manjina. U izveštaju se konstatuje potpuno odsustvo serijskog i filmskog programa sopstvene 

produkcije. Ovaj podatak takođe ukazuje na nedostatak finansijskih sredstava, imajući u vidu visoke 

troškove produkcije takvih sadržaja. Posebno je zanimljivo to da je udeo programa nezavisne produkcije 

oko 7 %, što je ispod zakonskog minimuma. Podsećamo da je to konstatovano i u izveštaju o republičkom 

javnom servisu: 6,56 % na RТS 1 i 9,01 % na RТS 2, što pokazuje da oba javna servisa malo pažnje 

posvećuju nezavisnoj produkciji, a to je trend u prethodne 3 godine. Uz to, po oceni RRA, žanrovska 

struktura programa nezavisne produkcije na RTV 1 ne odgovara primarnom cilju zbog koga su javni 

servisi uopšte i obavezani da u svoje programe uvrste i sadržaje nezavisnih produkcija. Dok republički 

javni servis, kome se ne prigovara zbog žanrovske strukture programa nezavisne produkcije, od kvote 

programa nezavisnih produkcija emituje oko 40% dokumentarnog programa, kod RTV-a je udeo 

nezavisnih dokumentarnih programa samo 4% od kvote programa nezavisnih produkcija. Javni servisi, s 

druge strane, tvrde da je i ponuda programa koji im se nude na konkursima za nezavisne produkcije 

nezadovoljavajuća, odnosno da je kriza pogodila i taj sektor koji nije u stanju da ponudi programe koji će 

kvalitetom i obimom zadovoljiti potrebe i standarde i RTS-a i RTV-a. Interesantne su i konstatacije RRA 

koje se odnose na serijski program. Naime, u 2012. godini emitovana je samo jedna domaća serija, i to 

reprizno, dok premijerni serijski program sadrži samo serije strane produkcije. Evidentno je to da kod 

RTV-a postoji isti problem kao i kod RTS-a, a on se ogleda u tome što odnos premijernog i repriznog 

programa značajno preteže u korist repriznog (62 % prema 38 %). Slična situacija je i sa filmskim 



15 

 

programom. Što se tiče programa namenjenih specifičnim društvenim grupama, njihov udeo u 

programskom sadržaju iznosi oko 3%. Ponovljena je konstatacija iz izveštaja o javnom medijskom 

servisu na republičkom nivou – program namenjen specifičnim društvenim grupama emitovan je u 

procentu koji „pokazuje odnos emitera prema obavezama od opšteg interesa u oblasti javnog 

informisanja, koje su precizirane u članu 78 stav 1 tačka 2 Zakona o radiodifuziji”. RRA propušta da se 

jasnije izjasni o tome da li je taj procenat dovoljan ili ne, odnosno da li javni servis u svojim programima 

pokriva, bez diskriminacije, sve segmente društva. Ono što se ipak uočava jeste to da je udeo programa 

namenjenih specifičnim društvenim grupama na RTV-u tri puta veći od udela programa namenjenih 

specifičnim društvenim grupama na RTS-u. Statistika ponašanja koje RRA smatra povredama važećih 

propisa pokazuje da se u odnosu na RTV najveći broj tih povreda odnosi na upotrebu latiničnog umesto 

ćiriličnog pisma, čime se krši Kodeks ponašanja emitera. Ovakav stav RRA može biti sporan, imajući u 

vidu činjenicu da je na teritoriji AP Vojvodina, u skladu sa Zakonom o službenoj upotrebi jezika i pisma, u 

službenoj upotrebi i latinično pismo, a da program RTV 1 prate i pripadnici nacionalnih manjina koje 

koriste latinično pismo i razumeju srpski jezik. Druga grupa ponašanja koje RRA smatra povredama 

važećih propisa odnosi se na obavezu emitera da programe koji su nepodobni za maloletnike emituju 

samo u periodu od 00:00-06.00 sati.        

 

Što se tiče RTV 2, njegova funkcija je donekle specifična, budući da emituje programske sadržaje na 

jezicima nacionalnih manjina, ali i na srpskom jeziku. Analiza RRA pokazuje da su najzastupljeniji jezici: 

mađarski sa oko 36 %, rumunski sa oko 12 %, rusinski, slovački i romski sa približno istim procentima, 

oko 10%. Program na srpskom je zastupljen sa oko 8%, a emituju se i programski sadržaji na hrvatskom, 

makedonskom, ukrajinskom i bunjevačkom jeziku. RRA konstatuje da je raznovrsnošću jezika na kojima 

se programski sadržaji emituju, RTV 2 ispunio specifične obaveze javnog servisa, koje se odnose na: 

proizvodnju i emitovanje programa namenjenih svim segmentima društva, posebno vodeći računa o 

specifičnim društvenim grupama, uvažavanje jezičkih i govornih standarda većinskog stanovništva i u 

srazmeri nacionalnih manjina, kao i na zadovoljavanje potreba građana za programskim sadržajima koji 

izražavaju njihov kulturni identitet, a propisane su članom 78 stav 1 tačke 2, 3 i 4. Po ovoj svojoj 

karakteristici program RTV 2 je specifičan u odnosu na sve ostale programe javnih servisa. Ako uzmemo 

u obzir izražavanje kulturnog identiteta nacionalnih manjina, budući da ovo nije specifična programska 

obaveza samo pokrajinskog javnog servisa, uočava se u kojoj je meri program javnog servisa na 

republičkom nivou ispod standarda koji postavlja RTV 2. Sa druge strane, na RTV 2 programi nezavisnih 

produkcija nisu zastupljeni u skladu sa zakonom predviđenom kvotom. Ako se program na svim jezicima 

gleda zbirno, procenat nezavisnih produkcija je oko 7%, ispod zakonskog minimuma od 10%, a, takođe, 

ponovljena je konstatacija da žanrovska struktura programa nezavisne produkcije na RTV 2 nije 

odgovarajuća. Od svih kanala javnog servisa u Srbiji jedino je RTS 2 sa 9 % blizu ostvarenja zakonom 

propisane kvote nezavisne produkcije.  

 



16 

 

1.3. RRA je na svojoj internet prezentaciji objavila i Izveštaj o ispunjenju obaveza komercijalnih 

emitera za 2012. godinu. U tom Izveštaju bavili su se ostvarivanjem programskih i zakonskih obaveza 

komercijalnih emitera koji imaju dozvolu za nacionalno pokrivanje u odnosu na Zakon o radiodifuziji i 

Zakon o oglašavanju. Evidentno je to da je većina emitera ostvarila zakonske obaveze u pogledu kvota 

vezanih za programske sadržaje na srpskom jeziku i kvota sopstvene produkcije u okviru tih sadržaja. 

Jedini izuzetak je TV Prva, koja ne ostvaruje zakonski minimum u pogledu učešća programa na srpskom 

jeziku od 50%. Međutim, i u odnosu na TV Prva, RRA je konstatovala da je udeo programskih sadržaja na 

srpskom jeziku, iako i dalje ispod zakonom utvrđene kvote, viši za 10% u odnosu na 2011. godinu. U 

odnosu na učešće pojedinih žanrova u programskoj ponudi komercijalnih emitera, u Izveštaju se 

apostrofira da je informativni program dominantan na TV B92, i u pogledu udela u sopstvenoj produkciji 

(84 %) i u pogledu raznovrsnosti informativnih sadržaja. U programima TV Pink i TV Prva dominiraju 

zabavni sadržaji, iako i informativni program ovih emitera beleži rast u odnosu na prethodnu godinu. 

Takođe je istaknuto i to da u okviru zabavnog programa TV Pink dominiraju rijaliti programi. Dečji 

program je gotovo na svim programima emitera zanemarljivo mali, osim na Hepi Kids TV, koja je 

specijalizovana za ovu vrstu sadržaja, i Hepi TV, koja beleži udeo dečijeg programa od 7 %. Na osnovu 

analize RRA, uočljiv je i porast udela dokumentarnog programa na Hepi TV, koji je na ostalim televizijama 

zastupljen u zanemarljivom procentu. Komercijalni sadržaji na televizijama kreću se od 10 % na Hepi TV 

do 16% na TV Pink. Na svim televizijama je, u ukupnom iznosu, udeo premijernog programa i dalje veći 

od udela repriznog. Što se tiče jedinog specijalizovanog programa Hepi Kids TV, koji emituje programske 

sadržaje namenjene deci, u Izveštaju je navedeno da bi zastupljenost naučnog programa morala da bude 

u višem procentu, imajući u vidu specifičnu publiku kojoj je program ove televizije namenjen. U izveštaju 

je skrenuta pažnja i na programske sadržaje koji mogu da naškode maloletnicima. Posebno su pomenute 

emisije „Preljubnici” i „Trenutak istine”, koji su se u 2012. godini emitovali na TV Pink, i emisija „Luda 

Kuća”, koja je emitovana na TV Hepi. U Izveštaju je naglašeno da je emisija „Preljubnici” bila najspornija, 

zbog moralno neprihvatljivih poruka, prikazivanja scena eksplicitnog seksa, nasilja i upotrebe 

neprimerenog jezika. Savet RRA preuduzeo je nekoliko mera, a između ostalog je naložio emiteru da 

sadržaj obeleži kao igrani, kako gledaoci ne bi bili dovedeni u zabludu da je reč o dokumentarnom 

programu, uz obavezno pokrivanje psovki i uvredljivog govora signalom, sa ciljem zaštite maloletnika. 

Podsetićemo da je ova emisija u toku marta bila pod posebnim monitoringom RRA i da je u vezi s njenim 

sadržajem pokrenut prekršajni postupak, o čemu smo pisali u prethodnim izveštajima. Takođe je 

kritikovana i emisija „Trenutak istine”, za koju je naglašeno da se u njoj, zbog karaktera pitanja, koja su 

zbog zadiranja u intimu najčešće na granici pristojnosti i etike, često vređa dostojanstvo ličnosti učesnika. 

Slična opservacija izneta je i o emisiji „Luda kuća”, koja se emitovala na TV Hepi. Naglašeno je da je ova 

emisija zasnovana na bizarnim temama, koje šokiraju javnost i u čijoj su osnovi sukob, fizički obračun, 

psovke i uvrede. Za ovu emisiju Savet RRA je izrekao slične mere kao i za emisiju „Preljubnici”. Analiza 

obuhvata i pregled obaveza po Zakonu o oglašavanju, uz statistiku procesuiranih prekršaja. Apsolutni 

rekorder je Hepi TV, protiv koje je RRA podnela prekršajne prijave povodom 800 slučajeva. Najčešće se 

radi o neodvajanju reklamnih blokova od ostatka programa i probijanju kvote od dozvoljenih 12 minuta 

reklama na jedan pun sat emitovanog programa. Donekle je specifičan slučaj Hepi TV, za koju RRA 



17 

 

podnosi veliki broj prijava u vezi s kršenjem zabrane oglašavanja alkoholnih pića. Pored toga, protiv Hepi 

Kids TV, kao specijalizovanog programa za decu, RRA je podnela veliki broj prijava zbog kršenja zabrane 

da se u dečjim emisijama koje traju duže od 30 minuta emituju samo oglasne poruke namenjene deci.  

 

Na kraju, i u odnosu na ta dva izveštaja, jedan koji se odnosi na pokrajinski javni servis i drugi koji se 

odnosi na nacionalne komercijalne emitere, možemo izneti iste primedbe koje smo naveli u svojim 

ranijim izveštajima povodom izveštaja koji se odnosio na republički javni servis. Prvo, nema izveštaja o 

monitoringu radija, kako programa ustanova javnog servisa, tako ni komercijalnih emitera. Drugo, 

izostaje kvalitativna analiza, pošto sama statistika o udelu pojedinih vrsta programa ništa ne govori o 

kvalitetu emitovanog. Treće, ako je svrha izveštaja da utiče na emitere da unaprede svoju ponudu, bilo bi 

neophodno da se RRA pozabavi i analizom efekata svojih ranjih izveštaja objavljenih u prethodnim 

godinama. U odsustvu takve analize, postavlja se pitanje svrhe nesumnjivo velikog posla koji RRA jeste 

obavila. Četvrto, statistika prekršaja data je na način koji krši prezumpciju nevinosti. To što RRA u 

konkretnom slučaju smatra da je napravljen prekršaj, ne znači da je to i tačno. U pravnom sistemu Srbije 

postoje sudovi koji o tome odlučuju. 

 

2.  Savet za štampu 

 

Savet za štampu je, u periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, utvrdio da su tri lista prekršila Kodeks 

novinara. U slučaju gradonačelnika Beograda i predsednika Demokratske stranke Dragana Đilasa protiv 

dnevnog lista Kurir, Savet za štampu je našao da je Kodeks novinara prekršen tekstom u kome se tvrdi da 

je Đilas sa ličnog računa iz jedne banke u Beogradu podigao četiri miliona evra u gotovini. Po mišljenju 

Saveta, Kurir je, ne praveći rаzliku izmеđu činjеnicа, prеtpоstаvki i nаgаđаnjа, оbјаviо nеtаčnu 

infоrmаciјu. U žurbi dа infоrmаciјu оdmаh оbјаvi, slеpо je vеrovao svom izvоru i propustio da pоslu 

pristupi s dužnоm nоvinаrskоm pаžnjоm. Slično navedenom, u slučaju generalnog sekretara Udruženja 

novinara Srbije Nina Brajovića protiv dnevnog lista „Politika”, Savet za štampu našao je da je „Politika” 

prekršila Kodeks novinara time što prеthоdnо niје prоvеrilа infоrmаciјu i niје kоnsultоvаlа niјеdаn drugi 

izvоr, što je u suprotnosti sa nаčеlоm оbјеktivnоg, tаčnоg i pоtpunоg infоrmisаnjа јаvnоsti, ali i time što 

je nоvinаr, suprоtnо Kоdеksu, „slеpо vеrоvао izvоru infоrmаciје, nе vоdеći rаčunа dа izvоri čеstо slеdе 

svоје intеrеsе i prilаgоđаvајu iskаzе tim intеrеsimа”. U tekstu se inače tvrdilo da je u postupku po tužbi 

Nina Brajovića za klevetu protiv Pеtrа Stојаnоvićа, оdbiјеnoj zbog dekriminalizacije klеvеtе nakon 

podnošenja tužbe, nеkоlikо svеdоkа navodno pоtvrdilо tvrdnje iznete u tеkstu zbоg kојеg je Stојаnоvić i 

bio tužen. U slučaju predsednika Lige za imunizaciju dr Zorana Radovanovića protiv „Večernjih novosti”, 

Savet za štampu našao je da su „Novosti” prekršile Kodeks novinara time što njihov nоvinаr, pišući о 

vеоmа оzbilјnој tеmi, znаčајnој zа zdrаvlје vеlikоg brоја lјudi, niје pоstupiо u sklаdu sа prаvilimа 

nоvinаrskе pаžnjе i slеpо је vеrоvао izvоru, nе uzimајući u оbzir dа izvоr mоžе slеditi sоpstvеnе interese 

ili intеrеsе nеkе društvеnе grupе i prilagоditi iskаz tim intеrеsimа. Таkоđе, člаnоvi Kоmisiје za žalbe 

Saveta za štampu smаtrаli su dа је u spornom tеkstu prеkršеnа i оdrеdbа Kоdеksа kоја nоvinаru 



18 

 

zаbrаnjuје dа mеđu lјudе unоsi bеzrаzlоžаn strаh. Uznеmirаvајućе tvrdnjе, iznеtе bеz ikаkvih dоkаzа, da 

vаkcine prоtiv rаkа grlićа materice nose vеliku оpаsnоst po život i zdrаvlје dеvојčicа, mоgu imаti vеоmа 

оzbilјnе pоslеdicе. U tekstu je objavljeno da je upotreba vаkcina prоtiv rаkа grlićа mаtеricе dovela do 136 

smrtnih slučајеvа, 942 trајnа invаliditеtа, a da se 5.919 pаciјеntkinja niје оpоrаvilо.  

 

Savet za štampu izjasnio se i po zahtevu redakcije nedeljnika „Novi glas komune” iz Apatina da utvrdi da 

li se Kodeks novinara poštovao u tekstovima „Samoubistvo” i  „Samoubistvo studentkinje”, objavljenim 

10. avgusta 2012. godine i 17. avgusta 2012. godine, a zbog kojih su presudom Apelacionog suda u 

Novom Sadu, o kojoj smo pisali u delu ovog izveštaja koji se bavi monitoringom sudske prakse, obavezani 

da tužiocima Nenadu i Vesni Nišić isplate iznos od 1.000.000 dinara na ime naknade nematerijalne štete. 

Tekstovi su se odnosili na samoubistvo i motiv za samoubistvo studentkinje u Apatinu. Novinar je u 

tekstu prepričao i deo oproštajnog pisma koji je devojka ostavila. Osim toga, u tekstu se navodi i to da je 

devojka živela u nemaštini, kao i da je bila veoma talentovana i izuzetno dobar đak. Uz tekst su objavljene 

i fotografije kuće u kojoj je živela i slike sa sahrane, kao i njena fotografija sa diplomom sa takmičenja. 

Nenad i Vesna Nišić roditelji su studentkinje koja je izvršila samoubistvo. Savet za štampu našao je, 

većinom glasova, dа spоrnim tеkstоm niје prеkršеn Kоdеks nоvinаrа Srbiје. Vеćinа člаnоvа Kоmisiје za 

žalbe Saveta za štampu оcеnilа је dа је о prеminulој dеvојci list pisао sа piјеtеtоm, dа је njеnо 

sаmоubistvо prеdstаvlјеnо kао trаgеdiја, bеz nаmеrе dа dоstојаnstvо žrtvе i оsеćаnjа njеnе pоrоdicе 

budu povređeni. Kаkо је rеč о dоgаđајu kојi је pоtrеsао grаd i о kојеm sе dаnimа pričаlо, prеmа 

mišlјеnju vеćinе člаnоvа Kоmisiје, pоstојаli su rаzlоzi dа lоkаlni list izvеsti о tоmе, pоkušаvајući dа 

rаsvеtli i mоtivе sаmоubistvа. „Nоvi glаs kоmunе” је, kаkо је оcеnjеnо, tо urаdiо sа mеrоm, pоštuјući 

intеrеsоvаnjе svојih sugrаđаnа zа оvај slučај. Dvоје od jedanaest članova kоmisiје, od kojih je konkretnoj 

sednici prisustvovalo njih desetoro, smаtrаlо је dа оbјаvlјivаnjе оprоštајnоg pismа niје u sklаdu sа 

prоfеsiоnаlnim stаndаrdimа, budući dа је rеč о ličnоm zаpisu kојi nе sаdrži nikаkvе infоrmаciје kоје 

dоprinоsе rаsvеtlјаvаnju mоtivа, niti pоstојi оprаvdаn intеrеs јаvnоsti dа s tim budе upоznаtа. Оni su 

istаkli dа је spоrаn i nаčin nа kојi su nоvinаri dоšli dо tоg pismа. Јеdаn člаn Kоmisiје је zbоg tоgа оdlučiо 

dа prilikоm glаsаnjа budе uzdržаn, dоk је drugi smatrao dа је list prеkršiо Kоdеks time što je оbјаvio 

pismo i upustio se u spеkulаciје о mоtivimа sаmоubistvа, kоје nе mоžе dа utvrdi, čimе se ušlo u sfеru 

nаgаđаnjа i prеpričаvаnjа „čаršiјskih pričа”. To mišljenje je značajno jer pokazuje da novinarske 

redakcije polako shvataju koliki je značaj samoregulacije, odnosno koliko je značajno da se konsultuje 

samoregulatorno telo kod svih spornih pitanja koja se svakodnevno javljaju u vršenju novinarske 

profesije. Takođe, ovom prilikom Zamenik predsednika Upravnog odbora Saveta za štampu Petar Jeremić 

izjavio je za sajt UNS-a da je „jedan od ciljeva Saveta za štampu da mišljenja Saveta ubuduće budu 

uzimana u obzir u sudskim sporovima”. Imajući u vidu spornu presudu Apelacionog suda u Novom Sadu, 

neophodno je čuti i mišljenje struke koje je otelotvoreno u aktivnostima Saveta za štampu. 

 

 

 



19 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi primetan je zastoj u procesu digitalizacije, barem ako je suditi po 

zastupljenosti ove teme u medijima. Iščekuje se okončanje Javnog konkursa za dodelu dozvole za 

emitovanje sa nacionalnim pokrivanjem, jer će tek posle njega biti jasno koje će sve frekvencije biti 

raspoložive za digitalizaciju, a na osnovu čega će se dalje raditi na ključnim regulatornim dokumentima, 

poput Plana prelaska na digitalno emitovanje. Beleže se sporadične izjave predstavnika stručne javnosti i 

Delegacije Evropske komisije u Srbiji, u kojima upozoravaju na kašnjenje procesa digitalizacije, koje može 

dovesti do toga da Srbija postane „crna rupa” u okruženju koje će biti potpuno digitalno, odnosno u 

regionu gde će većina zemalja proces digitalizacije završiti pre Srbije. Predstavnici EK konstantno apeluju 

na to da se oprema koja je nabavljena iz IPA fondova mora što pre instalirati i staviti u funkciju, kako bi 

konačna mreža za emitovanje digitalnog signala mogla da se što pre uspostavi. Po svemu sudeći, dok se 

ne bude znala „sudbina” bivših frekvencija TV Avala, neće se ni znati s čime Srbija ulazi u završnu fazu 

digitalizacije televizijskog emitovanja.  

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Uprkos već poznatim problemima zbog kašnjenja sa usvajanjem medijskih zakona, koji posredno utiču i 

na privatizaciju preostalih medija u javnoj svojini, odnosno dovode u pitanje privatizaciju u rokovima 

koje predviđa Medijska strategija, u toku jula nastavljen je jedan postupak privatizacije. Gradsko veće 

Smedereva donelo je odluku da se nastavi privatizacija JP TV Smederevo, koja je započeta 2010. godine. 

Ova lokalna televizija osnovana je pre skoro 20 godina od strane lokalne samouprave, i jedan je od 

elektronskih medija u Srbiji koji još nisu privatizovani. Odluka gradskih organa predviđa i to da se broj 

zaposlenih smanji sa 49 na 34 radnika. Televizija Smederevo je emiter celokupnog programa sa veoma 

malim udelom sopstvene produkcije, koji se mahom oslanja na reprizne programe. Od 2003. godine, od 

kada je Zakonom o radiodifuziji predviđena obavezna privatizacija elektronskih medija u javnoj svojini, 

ovaj proces je doživljavao uspone i padove. Pored odsustva političke volje da se privatizacija okonča, na 

malu zainteresovanost investitora uticao je i drastičan pad vrednosti medijskog tržišta i tržišta 

oglašavanja u periodu od 2008. godine, kada je počela ekonomska kriza, pa sve do danas. To je evidentno 

i na primeru ove lokalne televizije, koja je započela postupak još 2010. godine i nije ga okončala. Ipak, to 

ne dokazuje da je privatizacija sama po sebi loša, već da je neophodno kontinuirano tražiti uspešne 

modele privatizacije koji neće dovesti do gašenja medija, odnosno koji će omogućiti da se mediji takmiče 

na potpuno transparentnoj osnovi, uz puno poštovanje pravila konkurencije.  

 

 

 



20 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Godinama unazad, leto je bilo doba godine u kome su se, mimo javne rasprave, menjali zakoni od značaja 

za medijski sektor, po pravilu se sužavala sloboda izražavanja i jačali mehanizmi i instrumenti kontrole 

medija od strane izvršnih vlasti i različitih centara političke ili finansijske moći. Najdrastičniji primer bile 

su izmene Zakona o javnom informisanju iz 2009. godine, za koje je kasnije i Ustavni sud utvrdio da su 

bile neustavne. Upravo te izmene izazvale su reakcije struke koje su na kraju i dovele do usvajanja 

Medijske strategije i pokrenule s mrtve tačke priču o neophodnosti reformi u medijskom sektoru. 

Nažalost, dok su se anti-reformske izmene medijskih propisa poslednje decenije smenjivale kao na 

pokretnoj traci, Medijska strategija implementira se nedopustivo sporo. Zakon o javnom informisanju i 

medijima, iako je već prošao kroz fazu javne rasprave, još uvek nije upućen Skupštini na usvajanje. 

Zakoni o elektronskim medijima i javnim servisima nisu došli čak ni do faze javne rasprave. Da ni ovo leto 

ne bi ostalo bez nekog anti-reformskog ispada, mogao bi da se postara javni konkurs za izdavanje dozvola 

za još jednu komercijalnu nacionalnu televizijsku stanicu. Iako na prvi pogled izgleda da se sve odvija u 

skladu sa zakonom i da nadležni samo sprovode zakonom utvrđenu proceduru, jasno je da je raspisani 

tender gotovo potpuno blokirao proces digitalizacije, budući da nadležni, sve dok tender ne bude bio 

okončan, neće znati sa kojim frekvencijama u postupku digitalizacije mogu da računaju, a sa kojim ne. U 

međuvremenu, nastavlja se sa degradacijom profesionalnih standarda, o čemu svedoče bezočne 

orkestrirane kampanje po tabloidima ili na programima pojedinih komercijalnih televizija, kao što su 

napadi na Verana Matića, urednika informativnog programa na TV B92, u „Informeru” ili na Veselina 

Simonovića, glavnog i  odgovornog urednika „Blica”, na TV Pink. Indikativna je činjenica da je Matić jedan 

od osnivača ANEM-a, a Veselin Simonović doskorašnji predsednik Upravnog odbora Asocijacije medija, 

dva profesionalna udruženja koja su prednjačila u svom zalaganju za medijske reforme i implementaciju 

Medijske strategije. Takođe, ni pravosuđe ne prestaje da iznenađuje. Tako, u jednom od ranijih izveštaja 

zbog unapređene prakse u medijskim sporovima pohvaljeni Apelacioni sud u Novom Sadu sada donosi 

odluku koja može da ugasi dva medija u Apatinu, iako su ti isti medij, i po mišljenju prvostepenog suda u 

istom sporu, Višeg suda u Somboru, ali i po mišljenju Saveta za štampu, u konkretnom slučaju postupili u 

skladu i sa propisima i sa novinarskim kodeksom. 


